Spanning en sensatie op een maandagavond in Hoofddorp. Hoofddorp N1 - Het Spaarne N1 4-4 (verslag van Paul Neering)

Wat een avond afgelopen maandag. Het was spanning en sensatie!
Twee invallers (detweepauls) omdat Colleen (rug) en Sander (inspanning) hadden aangegeven niet te kunnen spelen.
Dus het eerste bord voor Paul Ruber die liever op de bank thuis had gezeten maar door de teamcaptain met zachte hand naar Hoofddorp werd geduwd. Speelde tegen een jonge sterke kerel Chenwu Zhu (2003) Volgens Paul zat daar een sterke 2200 speler tegenover hem en na een kleine onnauwkeurigheid met de witte stukken, er netjes vanaf werd geschoven. Lange tijd na de partij dacht Paul nog na over hoe de avond zou zijn verlopen als ie lekker thuis zou zijn gebleven.
Op bord twee speelde Loek Veenendaal een partij met veel energie. Met zwart een stukoffer plegen en met de pionnen proberen zwaarder materiaal terug te winnen faalde, maar remise stemde toch tot tevredenheid al speelde Loek in een remise stelling nog lang door. Tegenstander Darryl Paalvast (zonder rating) maakte geen fouten en speelde correct en foutloos.
Op bord drie onze Aad de Bruijn, tjonge wat een speler. Tegen Willem Hensbergen (1884) die  voor Aad een oude bekende is waar hij afgelopen vrijdag in het Voges Toernooi, na vele omwegen, nog een remise speelde. Maar niet deze avond! Vol overgave streden beide combattanten voor de winst. Willem pakte wat pionnen maar daarvoor kwam wel zijn koning op de tocht te staan. En hoe Aad de Bruijn daarvan profiteert grenst aan mijn voorstelling vermogens. Geforceerd mat in 8 met vaste hand uitgevoerd. Natuurlijk  drukte ik na afloop mijn microfoon onder de neus van Aad voor commentaar. Ja, wel goed gespeeld en aardig van Willem om zich mat te laten zetten was zijn bescheiden reactie.
Maar met bovenstaande is pas de helft beschreven met hetgeen wat gebeurde op bord 4. Daar speelde Leo Littel met zwart tegen Pjotr van Nie (1768). Okay … de tegenstander stond na het middenspel een stuk voor en Leo had daarvoor  een puntige aanval met een open koningsstelling van wit en een gevaarlijk C pion. Bij goed spel van wit zag het er slecht uit voor Leo maar hij vond telkens een dreiging waar zijn tegenstander behoorlijk nerveus van werd. Overigens, ook Leo super onrustig achter het bord. Maar tijdnood doet rare dingen met de schaker en zo ook in deze partij. Pjotr kon de juiste voortzetting niet vinden, overzag in deze  tijdnood fase  ook een eenvoudige afruil van zijn loper voor de vrijpion waardoor hij met een pion meer het eindspel in kon gaan. Allemaal waar, maar het was toch Leo die telkens met een toverzet de dreiging erin hield en een belangrijk punt binnen sleepte. Is hier, na Frans Arp, een nieuwe tovenaar geboren? Dat was de vraag waar op de terugreis lang over werd na gesproken.
De eerste 4 borden heb ik voor een deel ( einde van deze partijen)  kunnen volgen. Dit omdat de lage borden al vroeg klaar waren. Inclusief mijn eigen partij waar ik veel tijd verbruikte zodat ik geen tijd had om van bord 5, 6 en 7 een beeld te krijgen. Ik volsta met wat ik heb gehoord van mijn teamgenoten met kort commentaar. Op bord 5 Jan Vos die er niet aan te pas kwam. Verdiend verloren, mijn tegenstander bleek beter vanavond was zijn reactie.  Op bord 6 Keimpe Knijft. tegen Michiel Wilts (1581), daar bleef alles in evenwicht en op verzoek van Keimpe werd er redelijk snel besloten tot remise. En op bord 6 had onze Joost zijn dag niet. Helemaal uit Deventer gekomen en dan na 2.5 uur spelen een 0 te incasseren tegen Wim van der Schoor (1525) voelt niet lekker. Gelukkig heeft ook Joost het spektakel mogen zien van bord 3 & 4 waardoor de reis niet geheel voor niets was.
Tenslotte mijn eigen partij op bord 8. Met zwart tegen Leo Paalvast. De vader van de speler van bord 2 Darryl. En ook rating loos. Op het laatste moment toegevoegd aan de selectie van Hoofddorp. Beiden Paalvasten spelen pas korte tijd voor deze club. Daar zullen ze blij mee zijn in Hoofddorp. Leo Paalvast had al 55 jaar niet meer geschaakt en tegen zo’n talent  was ik gekoppeld. Lange tijd gelijk op in een soort rare Benko opening. Beide spelers kansen maar na een lastige foute beoordeling van de stelling van mijn tegenstander kon ik de partij toch nog redelijk eenvoudig naar me toe trekken.
En dus 4 – 4  eind goed al goed. We hebben ons gehandhaafd in de 1e klasse NHSB met nog drie rondes te gaan.. Al met al een knappe prestatie.
Paul Neering

Hoofddorp N1 – Het Spaarne N1