Hing Ting Lai en Tobias Kabos winnaars Grande Dame 2017

De tweede editie van het Grande Dame Toernooi kende twee winnaars. De FM’s Hing Ting Lai en Tobias Kabos waren te sterk voor de overige spelers in groep 1 en deelden in de onderlinge partij het punt. Mooie nieuwe namen op de erelijst van onze rapidtoernooien. De strijd tussen de Kennemer Combinatie-jongeren om de derde plaats werd verrassend gewonnen door Vlad Omota. Pieter Roggeveen, de titelverdediger en tot zijn ontzetting de oudste speler in de hoofdgroep, eindigde als vierde.

In groep 2 en 3 speelden vijf spelers van ons eerste team. Van hen pakte Loek Veenendaal de eerste plaats in groep 2. Aad de Bruijn deelde met De Uil’s Cok Ippel de tweede plaats, Frank Taylor eindigde slechts een half punt achter hen. Frans Arp werd derde in groep 3, de groep die met flinke voorsprong door Jaron Rosegg (ZSC Saende) werd gewonnen. Fer Mesman werd met 1,5 uit 5 gedeeld vijfde.

De groepen 4, 5 en 6 waren om al te veel onderlinge ontmoetingen te vermijden niet helemaal strikt op rating ingedeeld. Mooie successen niettemin van onze clubgenoten: Florin Omota en Frank Sala werden 1e en 2e in groep 4, Paul Neering en Robert Balm deelden de eerste plaats in groep 5 en Bert Bergshoeff en Pim Abbestee moesten in groep 6 alleen het Leidse jeugdtalent Job Segers (Op Eigen Wieken) voor laten gaan. Frank Otten had een mindere dag en sloot de rij in groep 6.

Dankzij een wat betere datum op de wedstrijdkalender en goed reclame maken vooraf (al in januari lagen onze flyers bij het Tata-toernooi en daarna ook nog bij meerdere toernooien en schaakclubs) hadden we meer deelnemers dan vorig jaar (38 vs. 30), wat zeker een succes is, maar toch ook nog voor uitbreiding vatbaar.

Extra inkomsten werden gegenereerd door het aanbieden van broodjes tijdens de lunch, op enthousiaste manier voorbereid door Sander en Paul en uitgevoerd door de medewerking van het hele gezin van Sander. Hulde daarvoor!

Tenslotte ook dank voor de als vanouds onberispelijke wedstrijdleiding door Joost!