NK Doorgeefschaak 2012

Verslag van het NK doorgeefschaak 15-04-2012

Voor de derde keer zijn Jan Breukelman en Erik-Jan Hummel Nederlands kampioen doorgeefschaak geworden.

Op zondag 15 april 2012 troffen tien duo´s elkaar in denksportcentrum ´t Spaerne achter het bord in de spelsoort die zo veel nieuwe inzichten aan het schaakspel toevoegt. Stukken van buiten het bord tussen plaatsen als je schaak staat, doorspelen als je tegenstander het schaak niet opheft om nog maar zoveel mogelijk materiaal te kunnen doorgeven en natuurlijk de beheerste communicatie tussen teamgenoten (´heb jij een paard voor me?´, ´mag-ie mat?´ of ´zal ik opgeven?).

Gezien het uiteenlopende niveau van de deelnemers werd er een korte kwalificatie van 5 ronden zwitsers gespeeld, waarna de eerste zes in een dubbelrondige zeskamp om het kampioenschap streden en de nummers 7 t/m 10 in een driedubbelrondige vierkamp om de titel in de B-groep.

Breukelman en Hummel waren oppermachtig in de A-groep, waar de concurrentie al snel puntjes liet liggen. Pas in de negende ronde, toen de titel al binnen was, werd er één keer een 2-0 nederlaag geleden tegen Adinda Serdijn en Thomas Thissen. Dat waren ook meteen de beslissende punten, waarmee Serdijn en Thissen Peter Pijpers en Rob Duijn achter zich lieten in de spannende strijd om de tweede plaats.

Dennis Keetman en Seréyo Bekkink eindigden als hoogste jeugdteam op de gedeelde vierde plaats, samen met Rogier van Gemert en Paul van Dijke, die dit toernooi vooral beschouwden als voorbereiding op het Zeeuws kampioenschap doorgeefschaak, dat hun klub op 12 mei a.s. organiseert. Laatsten in de A-groep, maar zeker niet voortdurend kansloos, werden Bart Feltman en Arnoud Hendrikse.

De B-groep bestond volledig uit duo´s Haarlemse jeugdschakers. De broers Feddo en Cas Koeman bleken de sterksten in deze groep voor Sjoerd van Raaij en Daan van Dijk. Edwyn Mesman en Esper van Baar werden derde en Loek Veenendaal en Menno van de Velde sloten de rij.

Eindstand NK doorgeefschaak 15-04-2012:

Finale A-groep:

1. Jan Breukelman / Erik-Jan Hummel (Paul Keres / SISSA)            18 punten