NK Doorgeefschaak 2009

Verslag van het NK doorgeefschaak 20-12-2009

Erik-Jan Hummel en Jan Breukelman Nederlands kampioen doorgeefschaak .

Achttien schaakkoppels lieten zich zondag niet kisten door het barre winterweer en begonnen in Denksportcentrum ´t Spaerne in Haarlem aan de jaarlijkse strijd om het doorgeefschaakkampioenschap.

Nadat in de voorronde de sterkste tien duo´s zich gekwalificeerd hadden voor de A-finale, spitste het gevecht om de hoofdprijs zich toe op de teams Ivo Wantola/Raoul van Ketel en Erik-Jan Hummel/Jan Breukelman. Hummel en Breukelman lieten al in de tweede en derde ronde twee punten liggen, terwijl Wantola en Van Ketel zich in die fase ongenaakbaar toonden. In de vijfde ronde verloren echter ook zij een punt, tegen hun clubgenoten Adinda Serdijn en Rudy van Wessel, en in de zevende ronde waren het de dekselse Henninks uit Waddinxveen die weer eens een titelfavoriet een punt afsnoepten. Zo begonnen de beide koplopers met een gelijk aantal punten (14 uit 8) aan de laatste ronde, de onderlinge partij.

Die finale verliep teleurstellend voor het Leidse tweetal. Van Ketel werd al vrij snel matgezet door Hummel, waarna Wantola een dappere, maar machteloze strijd tegen Breukelman voerde voor de gelijkmaker.

Erik-Jan Hummel en Jan Breukelman veroverden zo, na de tweede plaats in 2008, hun eerste kampioenschap in de spelsoort, die door veel schakers in de laatste uurtjes van hun clubavond wordt beoefend en voor het publiek steeds weer een spectaculair schouwspel oplevert.

Meer informatie over en film- en foto-materiaal van het toernooi binnenkort op de sites van de organiserende verenigingen: www.spaarne.org/doorgeef en www.chesscool.nl.

Uitslag NK Doorgeefschaak 20-12-2009

A-finale: