NK Doorgeefschaak 2005

Verslag van het NK doorgeefschaak 2005.

Van de zestien koppels die zaterdag bij schaakvereniging Het Spaarne in Haarlem streden om het officieuze Nederlands kampioenschap doorgeefschaak heeft het favoriete duo Stefan van Blitterswijk en Raoul van Ketel beslag gelegd op de titel. In de finalepoule, die een demonstratie was van hoe deze spelvorm gespeeld dient te worden (nl. met veel gepraat en veel gelach), verspeelden zij alleen in de laatste ronde een puntje tegen Lennart Dek en Pieter Roggeveen. Toch was de tegenstand groter dan uit de cijfers blijkt; in de meeste partijen wisten Van Blitterswijk en Van Ketel pas in de laatste minuut de beslissing te forceren en vaak was het een dubbeltje op zijn kant. Rob Duijn en Peter Pijpers, die in de voorronde de enigen waren die de nieuwe kampioenen een puntje afsnoepten, deelden de tweede plaats met Dek en Roggeveen. Quirinius van Dorp en Jochem Snuverink streden aanvankelijk ook mee in de strijd om de hoogste plaatsen, maar vielen met slechts één puntje in de laatste drie ronden terug naar de vierde plaats.

In die voorronde, gespeeld in twee groepen van acht, plaatsten de meeste favoriete koppels zich voor de A-groep. De enige verrassing was de kwalificatie van Wouter Roggeveen en Tim Roosink ten koste van Daan in't Veld en Jasper Zilverberg. De laatsten revancheerden zich door in de middag de B-groep met grote overmacht te winnen. De pas 10-jarige Robin van Kampen pakte in die B-groep samen met Pascal Losekoot de tweede plaats, voor hun clubgenoten Ashley Krishnasing en Jesper de Groote, die in de laatste ronde nog net de opmars van Arres Oudshoorn en Jos de Best wisten te stuiten.

De uitslag:

Groep A:

1. Stefan van Blitterswijk / Raoul van Ketel (LSG)   13 punten

2. Lennart Dek / Pieter Roggeveen (Het Oosten) en Rob Duijn / Peter Pijpers (Bloemendaal)   10 punten

4. Quirinius van Dorp / Jochem Snuverink (LSG / Max Euwe)   7 punten

5. Aldert-Jan Keessen / Ben de Leur (AAS) en Lody Kuling / Dirk Goes ((Zukertort)   4½ punten

7. Wouter Roggeveen / Tim Roosink (Het Oosten)   4 punten

8. Olaf Cliteur / Ron van Dijk (De Raadsheer)   3 punten

Groep B:

1. Daan in't Veld / Jasper Zilverberg (Bloemendaal)   13 punten

2. Pascal Losekoot / Robin van Kampen (Baarn)   9½ punten

3. Ashley Krishnasing / Jesper de Groote (Baarn)   8 punten