Het Spaarne al gewipt in de voorronde van de NHSB-beker

5 december 2010 (door Rob de Haan)

In afwezigheid van onze sterkste onderbondspelers (Paul Ruber en Arun Karwal) heeft Het Spaarne geen vuist kunnen maken in de bekerwedstrijd tegen Bakkum. Weliswaar was de uitslag 2-2, maar de bezoekers gingen door naar de volgende ("eerste") ronde omdat het vierde bord, dat een punt voor de thuisclub had opgeleverd, afviel. En ja, dan staat het dus 1-2....

Ook de Bakkummers traden trouwens zonder hun sterkste man aan. Opmerkelijk was dat alle vier partijen door de witspelers werden gewonnen. Wim Hoffenaar aan het vierde bord liet als eerste een punt bijschrijven. Hoe hij het klaar speelde weet ik niet, waarschijnlijk heeft zijn tegenstander wel een handje geholpen. In elk geval, gezien het elo-verschil van liefst 200 punten, van Wim een mooie prestatie.

Aan het tweede bord werd ik op de tweede zet al verrast met het Albins tegengambiet. Een terecht ongebruikelijk systeem, waar je niettemin zorgvuldig mee om moet gaan. Maar met toepassing van algemene openingsprincipes kom je al een heel eind. Toen ik op b7 met de dame een pion sloeg, dacht zwart dit stuk te kunnen insluiten en op de volgende zet te veroveren, maar een combinatie van wit kostte hem in tegendeel een kwaliteit . Later in de partij gaf ik dit voordeel weer prijs, maar won er tegelijk (naast de gambietpion,dus) nog een pion bij. Ook beschikte ik in het eindspel over een sterk loperpaar. In kansloze positie gaf zwart tenslotte nog een stuk weg en capituleerde.

Fer Mesman en Theo Witkamp speelden tegen bijna gelijkwaardige tegenstanders met zwart en hadden het niet gemakkelijk. Fer was ergens een kwaliteit kwijtgeraakt en Theo zat tegen een gehavende structuur aan te kijken. Toen Theo ook materiaal verloor, moest hij de koning wel omleggen. Fer speelde dapper door voor het benodigde halfje. Maar wit had hem langs de c-lijn stevig in de tang. In de uitvluggerfase wist Schlosser via teruggave van de kwaliteit de zwarte stelling binnen te dringen en langs de zevende lijn beslissend voordeel te bereiken. Daarmee was de wedstrijd beslist.

Het Spaarne1676-Bakkum1707  2-2
1.Fer Mesman1785-Arno Schlosser17540-1