KC-3 na nederlaag tegen Santpoort nog puntloos

23 november 2010 (door Rob de Haan)

Weer moesten twee invallers worden opgesteld, wat de teamleider merkbaar verdroot. Maar opnieuw werd het vonnis juist voltrokken aan de “basis”spelers, die uit zes partijen slechts twee punten behaalden.. Weliswaar is Santpoort op rating het sterkste team in klasse 3D (KNSB) – het bracht gemiddeld liefst 177 elopunten meer in het veld! - maar gezien hun forse nederlaag tegen VAS-2 toch niet onkwetsbaar: “Wij” scoorden tegen de Amsterdammers zelfs een bordpunt meer! Het was natuurlijk al een wat deprimerend begin op 20 november, omdat Ronald, onze kopman, zijn partij vooruit had gespeeld en verloren. En dat aan het tweede bord een heuse IM , Piet Peelen tegenover René had plaatsgenomen, monterde ook al niet op.

Frans, die in Hoogeveen zijn goede vorm terugvond, gaf het goede voorbeeld door fris ten aanval te trekken.tegen Xander Schouwerwou. Maar aan de andere borden begon het er al vrij snel wat bedenkelijk uit te zien. René leek ietwat geïntimideerd, hij gebruikte voor zijn eerste zetten enorm veel tijd; Paul de Ron, invaller op bord 8, was aardig in de tang genomen; Ad Hendrikse, ook invaller, lukte het als zwartspeler aan bord 5 maar niet gelijkspel te bereiken; hetzelfde kon worden gezegd van Aad (3) en Gerard (7). Alleen Yehuda (4) had eigenlijk nog wel enige perspectieven.

Maar zo rond kwart over vier leek het of de wedstrijd toch zou kunnen kantelen. Gerard zeilde de remisehaven in en Frans stond duidelijk gewonnen. Paul had zich weten te bevrijden en het leek of Yehuda zijn tegenstander in problemen had gebracht. René hield nog steeds stand (ondanks gruwelijke tijdnood) hoewel hij een pion was kwijtgeraakt, en voor Ad en Aad waren er zeker nog praktische kansen. Weer een half uur later had Frans inderdaad de gelijkmaker gescoord en had Paul (die een dame offerde voor twee torens) ook plotseling het volle pond gekregen. Deze overwinning werd vervolgens genivelleerd doordat Aad het toch niet kon redden. Na de eerste vier uur spelen stond het dus 2½-2½.

Ad zat in een eindspel, waarin de vijandelijke witte koning was binnengedrongen en de opmars van zijn pionnen op de damevleugel ondersteunde. Daar tegenover was een zwarte vrijpion al opgerukt naar h3. Wit zou de promotie met zijn zwartveldige loper op de diagonaal h2-b8 kunnen beletten. Aan de andere kant van het bord had wit een-pion al naar a6 gebracht. Het zwarte paard was ver weg en kon de promotie onmogelijk tegenhouden.

René zat nog steeds in een slechtere stelling. Zijn tegenstander beheerste de a-lijn en zou op de tweede rij kunnen gaan opereren. Yehuda beschikte over twee vrijpionnen, een loper en een paard, maar precies hetzelfde kon van zijn tegenstander worden gezegd; alleen was wit meester van de damevleugel en zwart van de koningsvleugel. Onmogelijk te voorspellen hoe dat zou aflopen.

Uiteindelijk is uit deze drie partijen nog één halfje van Yehuda gekomen, zodat de eindstand 3-5 werd.

Het is wel een heel moeilijk seizoen voor KC-3 . Maar er zijn zeker nog mogelijkheden om in komende wedstrijden tegen meer gelijkwaardige teams voldoende matchpunten te scoren en degradatie af te wenden.

Kennemer Combinatie 31924-Santpoort21013-5
1.Ronald Keizer2077-Peter de Roode21770-1