Het Spaarne eervol uit de beker

13 december 2007 (door Bert Bergshoeff)

Het Spaarne's NHSB-bekerteam is niet doorgedrongen tot de laatste 16 van het bekertoernooi. De Vennep was eerder in competitieverband al te sterk voor ons gebleken en was dat nu ook als viertal: 1½-2½.
Omdat onze sterkste spelers in de KNSB-competitie spelen zijn zij niet gerechtigd om uit de komen in het toernooi om de NHSB-beker en daarom was het dus het tweede team van Het Spaarne dat het opnam tegen het eerste van De Vennep. Ten opzichte van de eerste bekerwedstrijd was Werner Passchier de vervanger van Paul Verkijk en hij was bereid om op bord 1 de ingecalculeerde nederlaag tegen Marco de Groot te incasseren. Het twijfelachtige stukoffer van De Groot gaf nog even hoop op meer, maar de tegenstand was Werner toch te machtig. De gelijkmaker kwam al snel van bord 4, waar Rob Mol een kunststukje uithaalde door tegen Dik Brink van een pion achter terug te komen, met een paardvorkje een kwaliteit te winnen en daarna beheerst de partij uit te schuiven. In de resterende twee partijen stonden tot in de tweede tijdnoodfase gelijkwaardige stellingen op het bord. Omdat volgens het bekerreglement bij een 2-2-uitslag de beslising valt door het laatste bord te laten afvallen waren twee remises voor ons onvoldoende om verder te komen. Daardoor forceerde Theo Witkamp iets te veel, hetgeen door Peter Poncin graag werd afgestraft. Rob de Haan en Sipco Schimmel kwamen daarna remise overeen.
Over vier borden bijna 900 ratingpunten minder en toch een spannende wedstrijd, we mogen trots zijn op onze mannen.

S.V. Het Spaarne1747-De Vennep1966 -

1.