KC7 tenonder in Aalsmeer

9 december 2007 (door Bert Bergshoeff)

Kennemer Combinatie 7 beleeft een zwaar seizoen in de derde klasse. De eerste twee wedstrijden, thuis tegen Excelsior 2 en uit tegen De Uil 3, eindigden in grote nederlagen. Dat het in de derde wedstrijd, thuis tegen Heemstede 3 (3½-4½), voor het eerst spannend was was dan ook al heel bemoedigend. Afgelopen vrijdag stond de belangrijke uitwedstrijd tegen Aalsmeer 2 op het programma, het team dat net als wij nog puntloos was. Na een enerverende avond trokken we ook nu aan het kortste eind: opnieuw 3½-4½.
Zijn we nou ineens zo slecht geworden? Nou ja, dat valt ook wel weer mee. Feit is wel dat ons team na de herindeling van de teams begin dit seizoen voor het grootste deel bestaat uit spelers die vorig seizoen nog in de vierde klasse speelden. Deze vrijdag hebben we ons zeker van de beste kant laten zien. Nico Huijboom speelde tegen de meervoudig oud-clubkampioen van Aalsmeer, kwam op forse tijdsachterstand en besloot daarom, na overleg met zijn captain, remise aan te bieden, wat door zijn tegenstander geaccepteerd werd. Een goede uitslag. Pim Abbestee had inmiddels een pion gewonnen, maar was na het afruilen van de dames nog een dagtaak van de winst verwijderd. Op de andere borden hadden Frank Otten en Joop Lambert het zwaar en hielden Werner Passchier en Robert Balm knap stand. Wim Hoffenaar speelde solide en het kostte zijn tegenstander zo veel tijd om de juiste tegenzetten te verzinnen dat we hier goede hoop mochten hebben. Paul Mathot bracht een vol punt binnen door een kleine onnauwkeurigheid genadeloos af te straffen, maar kort daarna moest Frank toch echt de witte vlag hijsen: 1½-1½.
Joop had een moeilijke fase overleefd en leek weer kansen te krijgen, maar een actief Aalsmeers paard deed hem toch de das om. Hij streed in het belang van het team nog tot het laatst voor remise, maar het zat er niet in. Robert had weer eens helemaal zijn avond. Tot op het bot gemotiveerd speelde hij een 'foutloze' partij en ik had er dan ook geen moeite mee om hem in potremisestand te laten doorspelen voor winst. Het baatte niet, toch remise, maar wat een strijdlust! Werner zat met dezelfde afweging, had een pionnetje meer, maar forceren zou grote risico's meebrengen. Dat was het niet waard: remise. Pim had nog steeds die pion voorsprong, ook in de slotstelling met verder alleen nog de koningen op het bord, maar helaas verkeerd geplaatst: ook remise. Zou Wim de gelijkmaker dan binnenbrengen? Het leek er wel op, het had ook gekund, maar ook zijn klok was inmiddels in de laatste twee minuten beland en daarom lukte het net niet: de vijfde remise.
Er komen nog drie ronden, maar we zullen nu wel gaan degraderen. Toch ben ik er op dit soort avonden trots op jullie captain te mogen zijn.

S.C. Aalsmeer 2 -Kennemer Combinatie 7 -