KC5 gedegradeerd!

15 maart 2008(door Rob de Haan)

Onder het toeziend oog van captain Daan in ’t Veld en voorzitter Bert Bergshoeff, kreeg het tweede Spaarne-team, thans KC-5, vrijdag 14 maart een ongenadig pak op z’n donder: het werd 6½-1½ voor de thuisclub en degradatiekandidaat Santpoort-2!
Ons team had slechts drie bordpunten nodig, maar het ging bijna op alle borden helemaal fout. Alleen Fer Mesman hield het hoofd koel en scoorde een vol punt; invaller Pim Abbestee vergooide naar eigen zeggen de winst, maar ontsnapte nog met remise.
De ervaring leert dat het veel moeilijker is om straks in de derde klasse kampioen te worden en weer in de tweede klasse terug te keren, dan de opgave om je te handhaven. Ik denk dat niemand op deze wanprestatie had gerekend. In september was de stemming eerder dat met een dergelijke ploeg toch een gooi naar de eerste plaats mogelijk zou moeten zijn, maar al snel volgden enkele decepties.
Het was spijtig dat topscorer Arun Karwal ook in deze cruciale wedstrijd was verhinderd, maar ook hij had het tij niet kunnen keren. Zes nederlagen, tegen een achttal met gemiddeld lagere rating! We hebben tijd nodig om dit te verwerken. Individueel kun je spreken van een off-day, maar ook collectief?
In mijn eigen partij was de opening al niet optimaal, maar kreeg ik niettemin een redelijk speelbare stelling. Een foute positionele inschatting deed mijn spel verkrampen en kostte teveel bedenktijd. De druk van de tegenstander (die ik in januari in het Corustoernooi nog had verslagen!) nam voortdurend toe en werd tenslotte met een mataanval bekroond. Hoe het op de andere borden is gegaan weet ik niet, ik had immers geen tijd om eens rond te kijken. Maar Bert vertelde op zeker moment, toen mijn stelling al bedenkelijk werd, dat het inmiddeld 3-0 stond voor de thuisclub. En het werd dus nog erger.
Behalve KC-2 gaat het ook de andere teams niet erg goed. Zo heeft KC-4 onlangs het kampioenschap in de eerste klasse gemist, zal KC-7 degraderen en moet KC-3 vechten om aan degradatie te ontkomen. Over enkele weken weten we meer en kunnen we de totale gang van zaken evalueren!

Santpoort 21627-Kennemer Combinatie 51729-
1.Gerard Swier1719-Rob de Haan1793 1-0