Rapidtoernooi 2011

Yehuda Pelter winnaar van het Spaarne-Rapidtoernooi

22 mei 2011 (door Rob de Haan)

foto's met dank aan Afshin Mehnavian

Op een zonovergoten zaterdag 21 mei 2011 vierde s.v. Het Spaarne zijn tienjarig bestaan met een zeer geslaagd rapidtoernooi. Weliswaar viel het aantal deelnemers (34) iets tegen, misschien door het mooie weer, maar de stemming was heel goed en natuurlijk was Bert Bergshoeff, voorzitter en organisator, in zijn nopjes toen hij de eerste prijs in groep 1 kon uitreiken aan een clubgenoot, Yehuda Pelter.

De trotse winnaar van het toernooi: Yehuda Pelter.

Er werd gespeeld in zes groepen van in principe zes deelnemers, ingedeeld naar sterkte. De vijfde en zesde groep telden echter slechts vijf schakers; maar de “vrije”man (of vrouw) van beide groepen speelden tegen elkaar, zodat iedereen toch vijf partijen moest afwerken. Een ingenieuze oplossing. De sportieve en ongedwongen sfeer maakte het mogelijk dat wedstrijdleider Bert Bergshoeff ook meespeelde, al was het resultaat dat hij zou behalen natuurlijk niet zijn eerste prioriteit!

Er was ook een teamprijs, waar zes viertallen om streden. Bij de samenstelling moest erop gelet worden dat de spelers uit verschillende sterktegroepen kwamen. Men koos ook zelf de vlag (naam) waaronder men speelde. De winnaar werd – hoe kan het anders – “The 4 killers”, bestaande uit Olaf Cliteur, Boudewijn Eijsvogel, Klaas Been en Gerda Schiermeier (15 punten). Goede tweede werd “De jeugd die deugt” (ook al zeer toepasselijk: Ingmar Visser, Sasha Shikman, Michael Bekker en Sjoerd van Raaij) met 13 punten.

Veel belangstelling voor een partij in groep 3. Bert (wedstrijdleider) kijkt of alles volgens de regels verloopt.

“The killers”! met hun teamprijs

De uitslag in de verschillende groepen was als volgt:

1. Yehuda Pelter        4
2. Olaf Cliteur	        3