Excelsior ligt dwars Ronde 5: S.V. Het Spaarne 2 - Excelsior: 3 - 5

Alsof de duvel er mee speelt dit seizoen. Elke keer als we ons definitief willen ontworstelen aan de degradatiezone verliezen we weer. Ook nu weer tegen schaakvereniging Excelsior uit Heemskerk. Leuke club met fijne en vriendelijke mensen. Ik kan het weten want ik mocht voor uitspelen daar in Heemskerk. Mijn tegenstander Louis Witte vond dat ik een nette behandeling verdiende en besloot mij geen duimbreed in de weg te leggen. Zoals hij het na de partij tegen mij zei, je hebt van die dagen dat alles tegenzit en dus zat er voor mij van alles in. Na 21 zetten nam ik het volle punt mee naar Haarlem. Maar de toorn was wel gewekt.

Afgelopen donderdag kwam op volle oorlogsterkte het zevental uit Heemskerk bij ons binnen. En hoe, op bord 1 een tactisch opstelling Paul Ruber tegen Martien Herruer. Bijna 400 ratingpunten verschil, maar Martien speelde een prima partij. Pas op het laatst moest hij het hoofd buigen. Paul uiteraardt tevreden over zijn winstpartij. Toen ook onze man in vorm, Florin Omota, op bord 6 zijn partij makkelijk won leek er een overwinning aan te komen.

Echter, de wedstrijdleider zag na twee uur spelen op alle andere resterende borden een mindere stand. Alle andere borden? Nee, op bord 8 speelde Wim Hoffenaar met een stuk meer!! Helaas, een verkeerde afruil en het stuk was weer teruggegeven met ook nog een pion minder! Toen zijn tegenstander in grote tijdnood kwam had Wim nog kansen de partij over de streep te trekken, maar Wim ging meespelen in de tijdnood van zijn tegenstander en gaf pardoes zijn dame voor een toren. Een vorkje over het hoofd gezien.

Hiermee verloor het Spaarne het zicht op een overwinning. Door de tactisch opstelling kregen Paul Mathot (bord 3) en Rob de Haan (bord 4) sterke tegenstanders en die wisten geen potje te breken. Invaller Robert Balm (bord 2) kwam goed uit de opening, maar miste een plan voor de juiste voorzetting. Pim Abbestee (bord 7) had, mede omdat een auto hem van de fiets had gereden, een zware avond. Hele partij onder druk en met diverse fysieke wonden kwam er ook nog een mentale bij, ook een nul.

Kortom een nederlaag. Begin maart een nieuwe kans tegen onze buurman Heemstede.

Paul Neering

S.V. Het Spaarne 2 1653 Excelsior 1736 3-5